
Lingvist sa zagrebačkog Filozofskog fakulteta dr. Mate Kapović (32) u javnosti je poznat kao jedan od lidera studentskih i građanskih protesta posljednjih godina te kao dosljedni kritičar neoliberalnog kapitalizma. S dr. Kapovićem razgovarali smo o tome zbog čega je u Hrvatskoj već neko vrijeme „desni“ aktivizam (Crkva, inicijativa „U ime obitelji“, Stožer za obranu Vukovara itd.) ne samo glasniji od „lijevog“, nego i mnogo izraženije orijentiran prema stjecanju političke moći, što je najvidljivije u eklatantnoj povezanosti inicijative „U ime obitelji“ i političke stranke Hrast, koja upravo sklapa koalicije s drugim političkim strankama u cilju proboja u hrvatski parlament.
Slažete li se s tezom da je „desni“ aktivizam u zemlji ne samo znatno radikalniji od „lijevog“, nego i mnogo političniji, u smislu artikulirane želje i namjere da uđu u vlast? Prije svega, slažete li se uopće s ovakvom podjelom civilnog društva i aktivizma na „lijevi“ i „desni“?- Mislim da općenito treba početi i u medijskom diskursu razlikovati pojam “liberalni” od “lijevog”, iako tu, pogotovo kod NGO-â, može biti povremenih preklapanja, npr. oko pitanja ljudskih prava i slično. Nesumnjivo je da je desni aktivizam, koji je kod nas malo kasnije došao, ali se sad zahuktao, trenutno daleko jači i aktivniji i da ima puno izglednije političke potencijale - ako ništa drugo, a ono zbog izravne veze “obiteljašâ” s Hrastom i Crkvom, a “čekićarâ” s HDZ-om. Koliko će se taj potencijal i realizirati, to ćemo tek vidjeti. Kada se govori o konzervativnom aktivizmu, treba imati na umu da on potencijalno uvijek ima puno jače materijalno zaleđe od nekakvog antisistemskog lijevog aktivizma.
Zašto tako mislite?- Ako ćete npr. raditi nekakve antikapitalističke kampanje, sigurno nećete u tome imati potporu kapitala ili establišmenta. S druge strane, desni aktivizam podupire i Crkva, sa svojim resursima naslijeđenima još od feudalizma i onima stečenima kroz državno financiranje, i dio establišmenta - HDZ, Bandić - kao i kapital. Npr. Željka Markić je i sama kapitalistica, a sjetimo se i da je Konzum vrlo rado ustupio svoje prostore za skupljanje potpisâ i “obiteljašima” i “ćiriličarima”.
Osim toga, kada imate branitelje u penzijama, a u naponu snage, i njihove udruge izdašno financirane od države, to su idealni uvjeti za aktivizam. Sjetimo se da su i u Njemačkoj između dva svjetska rata bivši vojnici - Freikorps - imali istaknutu političku ulogu i stajališta vrlo slična “stožeraškima”. Dakle, treba biti svjestan toga da desnica, kao snaga reakcije i čuvanja statusa quo, uvijek ima daleko jaču startnu poziciju i zaleđe od ljevice. Što se tiče aktivnostî (umjereno) lijevog dijela političkog spektra, vidjet ćemo što će biti s aktivnostima sindikatâ oko generalnog štrajka i oko pitanja monetizacije autocestâ, gdje se javila suradnja sindikatâ i nekih nevladinih organizacija.
Slažete li se s tezom da je posljednja iole radikalnija akcija „lijevog“ dijela civilnog društva bilo studentsko zauzimanje Filozofskog fakulteta u Zagrebu prije nekoliko godina?- Studentske blokade 2009., kada je bilo okupirano 20 fakulteta i sveučilišta u čitavoj zemlji, a ne samo FFZg, nisu imale veze s civilnim društvom u užem smislu tog pojma. Borba za besplatno obrazovanje, kao i čitavo djelovanje studentskog pokreta 2008.-2011., bila je izrazito antisistemskog karaktera. Nakon 2009. mogu se istaći još i tzv. Facebook prosvjedi 2011. godine, gdje je lijeva struja imala velikog udjela i kada su prvi put u javnosti otvoreno izražene antikapitalističke ideje, u svojevrsnoj najavi onoga što će se malo nakon toga događati na ulicama Španjolske (Indignados) i Amerike (Occupy Wall Street). Nakon toga većih događanja nije bilo.
Kako objašnjavate takvu društvenu pasivnost ljevičarskih aktivista, barem u odnosu na desni aktivizam?- Radikalna ljevica je rascjepkana, politički neambiciozna i zaokupljena sama sobom - svaka se grupica bavi svojim projektićima, uglavnom najnižim oblicima uličnog aktivizma, festivalsko-konferencijskom i izdavačkom djelatnošću i sl. Što se tiče umjerenije progresivne scene, tu smo npr. imali inicijativu “Srđ je naš” i Udrugu “Franak”, no to su sve bile akcije lokalnog značaja i ograničene širine. U 2013. je dosta energije utrošeno na reaktivno ublažavanje posljedicâ “konzervativne kontrarevolucije”.
Slabost ljevice još jednom pokazuje da kriza kapitalizma nipošto ne dovodi automatski do jačanja antisistemskih snaga. No to nije slučaj samo u Hrvatskoj - jedino se u Grčkoj, od čitave Evrope, s rastom SYRIZA-e dogodio veći pomak, a i to je zasad samo tek potencijal.
Nedavno je u našem listu građanski aktivist Zoran Pusić izjavio da „lijeva strana civilnog društva nije atrofirala“, već upravo obrnuto, da je „pokazala da se može brzo okupiti kad su ugrožena temeljna ljudska prava“. Kako to komentirate?- Tu se očito misli na okupljanje kampanje “protiv” prije nedavnog homofobnog referenduma. To je okupljanje bilo izvedeno ad hoc i u zadnji čas. Dobro je da ga je bilo, ali ne bih iz toga izvlačio neki pretjerani optimizam. Općenito, od klasičnih liberalnih NGO-a se ne može baš previše toga očekivati. Što se tiče njihove reakcije na “konzervativnu kontrarevoluciju”, moram priznati da mi je pomalo zabavna činjenica da su ti isti NGO-aktivisti 2012. prije referenduma žestoko podržavali ulazak u EU, argumentirajući to, među ostalim, time što ćemo ulaskom tobože zaustaviti mogućnost rasta desnog ekstremizma. Stvarnost im se poprilično brutalno nasmijala u lice.
Provedeni referendum o braku, kao i onaj najavljeni o ćirilici, pokazali su kako se demokratski instituti poput referenduma vrlo lako mogu upotrijebiti za smanjenje ljudskih prava pojedinih skupina stanovništva i manjina, dakle upravo suprotno izvornom smislu demokracije: umjesto demokracije koja štiti manjine, dobivamo tiraniju većine. Kako spriječiti takve zloupotrebe demokratskih instituta?- Problem možemo gledati iz konkretne mikrorazine našeg trenutačnog problema i u širem načelnom kontekstu. Konkretno, u ustav treba staviti ograničenje da se referendumom ne mogu smanjivati ljudska i manjinska prava. Pritom treba izbjeći ono što su u paketu nedavno pokušali izvesti SDP i “dobronamjerna” NGO-scena, a to je da se novim odredbama o kvotama itd. institut referenduma praktički potpuno ukine. Gledano pak načelno, to je sve dio političke borbe. Jednostavno, treba se politički izboriti da se takve stvari ne dešavaju. Kritizirati samu ideju referendumskog odlučivanja zbog rečenih odluka nema smisla. Loše se odluke mogu donijeti i na referendumu i u okviru predstavničke demokracije.
Npr. promjenu je definicije braka u ustavu teoretski sutra mogla donijeti i nekakva Karamarkova desna koalicija na vlasti. Bi li to onda sadašnjim zluradim kritičarima direktne demokracije bio argument za ukidanje izborâ i predstavničke demokracije? To nisu puke hipoteze - pogledajte primjer Mađarske i Orbánove vlade, koja je zbog dvotrećinske većine u parlamentu stvarno to i napravila. Promijenili su ustav, zabranili homoseksualne brakove i donijeli čitav niz nazadnih propisa. Da se ne vraćam na klišeizirane primjere Hitlera - s obzirom na to da su nacisti na vlast došli preko izborâ, odavno se takvim rezoniranjem mogla zabraniti liberalna demokracija općenito.
Upotrebljavate termin „konzervativna kontrarevolucija“. Istraživanja pokazuju da su mladi u Hrvatskoj konzervativniji od svojih roditelja, što se nigdje u Europi ne događa, osim možda u Srbiji. Što nam to govori za budućnost društva?- “Konzervativna kontrarevolucija” je nesumnjivo tu. Trenutno je zatišje, ali aktivnosti će sigurno ubrzo opet početi. To da su mladi konzervativniji od roditeljâ ne čudi s obzirom na općenitu ideološku konstelaciju zadnja dva desetljeća. Od vjeronauka u školama, utjecaja Crkve na društvo pa do tolerancije različitih ekstremističkih ekscesa u javnosti - od Tomašićke i Mamića, preko Šimunića, do misâ za Pavelića i Thompsona. Odgovornost tu ne snosi samo HDZ, nego podjednako i SDP, koji je to uvijek sve šutke tolerirao kada je bio u oporbi, a na vlasti ništa protiv toga nije poduzimao.
Kakvu nam budućnost to sve nosi smo mogli vidjeti u zadnjih četvrt stoljeća, a u još zaoštrenijem obliku u 2013. godini. Iza konzervativne se ideologije, unatoč svim pričama o vrijednostima, patriotizmu i sl., krije isključivo namjera da se ništa ne promijeni - da oni koji od statusa quo profitiraju zadrže svoje dvorce i jahte, dok se mi međusobno gložimo oko toga tko s kim spava i tko upotrebljava koje pismo.
Držite li da su SDP i HDZ tek lijevo i desno krilo nekadašnjeg Saveza komunista Hrvatske, koji su samo ideologiju socijalizma zamijenili ideologijom kapitalizma?- Tu nema nikakve novosti ili senzacije. Karikirano rečeno, pola nekadašnjeg SKH otišlo u HDZ i postalo nacionalistima, dok je ostatak ostao u istoj stranci, u međuvremenu postavši “socijaldemokratima”. Potpuno je jasno da 1990. nije nastupila nikakva oštra razdjelnica što se tiče reprodukcije političke i ekonomske elite. Političkim oportunistima promjena ideologije nije bila nikakav problem, a tehnomenadžerska je elita rado svoj nekadašnji striktno upravljački položaj zamijenila pravim vlasništvom nad “svojim” kompanijama.
Da su HDZ i SDP zapravo, realno gledajući, ista stranka, vidi se i po tome što im je ekonomska politika - mjere štednje, privatizacije, smanjivanje radničkih prava, gušenje socijalne države itd. - navlas ista. Čak ni svjetonazorski tu nema pretjerane razlike, unatoč HDZ-ovu recentnom bježanju udesno, osim u retorici - jer niti će HDZ biti toliko radikalan da npr. zabrani pobačaj, niti će SDP biti toliko radikalan da raskine Vatikanske ugovore. Novonastajuće strančice, koje se pokušavaju ogrepsti za mrvice sa stola, nikako ne narušavaju postojeći poredak. Hrvatskoj nasušno treba pokret i stranka koji bi mogli donijeti pravu i radikalnu promjenu, nešto poput grčke SYRIZA-e, no toga trenutno nema na obzoru.
Rušenje samoupravljanja je demokratski korak unatrag- Ovoga ste tjedna u tekstu za portal Index ustvrdili da, usprkos formalnoj promjeni društvenog uređenja, zapravo i nema velike razlike u demokratičnosti našeg društva prije i nakon 1990. godine. Štoviše, ističete da je razina demokracije u ekonomiji danas čak i bitno manja nego u socijalizmu, jer više nema samoupravljanja. Možete li to ukratko obrazložiti?
- Razlika postoji u slobodi govora jer danas ne možete zbog nečega što ste rekli završiti u pržunu. Što, naravno, ne znači da mediji nisu pristrani i da ćete, samo zato što se teoretski može reći bilo što u javnosti, stvarno tamo redovno nalaziti doista kritičke stavove. Što se tiče ekonomske sfere, to će mnogima vjerojatno biti nezgodno čuti, ali tu je prije 1990., na stranu bilo kakva nostalgija - koje osobno nemam - nesumnjivo bilo više demokracije nego danas. Kao prvo, većina poduzećâ je bila u društvenom vlasništvu, tj. vlasništvu svih nas. Danas su ona privatno vlasništvo novopečenih kapitalista, tj. 200 Tuđmanovih obitelji.
Kao drugo, što god netko mislio o nekadašnjem samoupravljanju i koliko god je ono s različitim uspjehom funkcioniralo u različitim poduzećima, to je bila demokracija na radnim mjestima. Toga više nema. No zato umjesto nekadašnje jedne stranke imamo čitav niz prividno različitih stranaka. Tu je pak problem što, pogledamo li relevantnije stranke, sve one zapravo imaju isti ekonomski program što se svih važnijih – ekonomskih - pitanja tiče. Mijenjaju se lica i retorika, ali je politika ista. Nekoć su svi morali biti za socijalizam, danas svi moraju biti za kapitalizam.
To se, među ostalim, postiže i preko mainstream medijâ, koji su ili pod nadzorom jedne od "blizanačkih" stranaka na vlasti ili u vlasništvu kapitala, koji je s politikom gusto premrežen - kao prvo, time što su kapitalisti postali kapitalisti intervencijom te iste politike - kroz pretvorbu i privatizaciju - i, kao drugo, time što krupni kapital te iste stranke financira na izborima, bez čega nema ostanka na vlasti. Iznimke, poput ovog intervjua, kapi su u moru koje ništa ne mogu promijeniti.
Slobodna Dalmacija